Hvorfor skal din bil serviceres, og hvad indebærer et serviceeftersyn? Oftest er det en forudsætning for at bevare fabriksgarantien, at du overholder din bils serviceintervaller.
Ved et serviceeftersyn gennemgår en mekaniker hele bilen grundigt for at fange eventuelle problemer, der skal udbedres, før de reelt opstår.
Mekanikeren tjekker blandt andet olie, kølervæske, bremsevæske, lys, lygter, dæk, bremser og styretøj. Et serviceeftersyn er derfor med til at øge trygheden omkring bilens sikkerhed samt forbedre dens holdbarhed.
Din bil fortæller dig selv, når det er tid til et serviceeftersyn med en lille meddelelse i instrumentbrættet eller infodisplayet. Det er typisk et lille symbol, som ofte er en svensknøgle, tallet 82, som i mange biler er kode for serviceeftersyn, eller forkortelsen ”insp”, som står for inspektion. Intervallet for serviceeftersyn varierer fra bil til bil, men typisk skal bilen serviceres, når den har kørt mellem 10.000 og 30.000 kilometer – dog max hvert andet år.
Mange forveksler serviceeftersyn med syn, men der er faktisk en væsentlig forskel. Et syn foregår i en synshal og er en lovpligtig gennemgang af bilen, hvor alle dens eventuelle fejl og mangler noteres. Der foretages ikke nogle former for reparationer, da formålet med synet ”blot” er at kontrollere, at bilen lever op til gældende regler for sikkerhed og miljø.
Et serviceeftersyn er derimod en mere omfattende kontrol af hele bilen. Her tjekkes bilen grundigt for eventuelle problemer såsom defekte eller skadede dele, og der udføres de nødvendige reparationer samt skift af for eksempel olie.